Friday, October 31, 2008

Zahrah de Tigris


Zahrah de Tigris… adalah Khairunnisa Si Kembang Tigris… Anak gadis dari Malaysia yang menuntut di Tanah Ratu ini, memang degil orangnya. Dilarang makin keras, dirayu pula makin tegar. Dia berkelana bersendirian mencari sebuah cinta. Cinta yang paling hakiki: cinta Rabbul Izzati.
Nisa pasrah menerokai sebuah kota yang pernah menjadi puncak peradaban Islam suatu waktu dulu. Kota Baghdad yang pernah terkenal dari masyrik ke maghrib itu sedang berantakan: dihamburi mortar dan peluru. Cerita pilu, Kota Negeri Seribu Satu Malam itu menjadi Kota Ngeri Seribu Satu Malam.
Menjadi guru dan jurubahasa, membuatnya mudah memahami budaya orang-orang di Lembah Tigris. Begitu sudah di situ lain pula ujiannya; dia terpaksa keraskan jiwa, kuatkan semangat tetapi perlahan-lahan hati perempuannya diketuk jua. Namun cinta mereka tak mungkin bersatu kerana Doktor Patrick Devereux, seorang ateis.


membaca buku ni buat aku tertanya-tanya, penulis ni benar-benar berada di Baghdad ker? benar-benar berada di lapangan peperangan ke? sampai sekarang aku masih tertanya-tanya. cerita ni kaau dihayati, dibaca dengan penuh hati dan prihatin, boleh kita bayangkan diri kita sendiri yang mengharung episod berdarah di Baghdad. kenapa kita sambut Hari Syura? apa yang terjadi ketika kita bersuka ria menyambut Valentine? semua di sini. buat aku insaf dan gugup seketika

No comments: